La Paz en Titicacameer - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Cora en Paul - WaarBenJij.nu La Paz en Titicacameer - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Cora en Paul - WaarBenJij.nu

La Paz en Titicacameer

Blijf op de hoogte en volg Cora en Paul

30 Juli 2014 | Bolivia, La Paz

Het is alweer een tijdje geleden dat we een reisverslag hebben geplaatst. Inmiddels hebben we weer veel gedaan!
La Paz was niet echt onze stad... Heel steil, heuvelig en natuurlijk heel hoog, waardoor de lucht heel ijl is. Gevolg: na drie stappen doodmoe. Tel daar ook nog eens bij op dat ik, Cora, niet zo lekker was toen we hier aankwamen en het plaatje is compleet.
De eerste dag in La Paz hebben we dus maar een beetje uitgezeten en veel geslapen.

De dag erna wilden we toch iets van de stad zien, dus zijn we op pad gegaan. Het werd het muziekinstrumentenmuseum. Superleuk! Hier kon je allemaal oude en hedendaagse, Boliviaanse muziekinstrumenten bekijken én bespelen! Ik kon mijn vuvuzela (lees: didgeridoo)-talent ten gehore brengen. Met de nadruk op talent (not!). Dat gaat in Nederland met een EK of WK toch beter!
Paul is gelukkig wél muzikaal, dus de Bolivianen hebben kennis kunnen maken met Guus Meeuwis en de Efteling :-)
We hebben die dag ook meteen ons favoriete koffietentje van Bolivia gevonden! Net zo gezellig als een koffietentje thuis, heerlijke koffie, shakes en eten én je kunt hier aan een laag tafeltje op de grond zitten (zó Azië, dus zó leuk!).

Op 28 juli was het tijd om naar het Titicacameer te gaan. We gingen met de bus naar Copacabana. Daar hebben we eerst even 'genoten' van de meest vieze lunch ever. Serieus, het brood dat ik kreeg zou ik nog niet aan de eendjes geven, zo droog dat het was. En de pizza van Paul leek regelrecht uit de vriezer te komen (en nee, hij was lang niet zo lekker als Dr. Oetker!)...
Daarna was het tijd om de boot op te gaan naar Isla del Sol. Dit is een mooi eiland op het Titicacameer. Het Titicacameer is het grootste meer van Zuid-Amerika en het hoogst gelegen meer ter wereld (bijna 4000m boven zeeniveau).
Overdag scheen het zonnetje lekker op het eiland, dus we konden zowaar onze jassen en fleecevesten uit! Wat een verademing!! 's Avonds koelde het flink af, maar daartegenover stond wel een prachtig uitzicht! Wauw, de ondergaande zon was prachtig!

De volgende dag was het weer tijd om naar La Paz te gaan. Fanatiek als we zijn stonden we om 7:30 uur bij de kiosk om een kaartje voor de boot naar Copacabana te gaan. Een vrouw bij een tourbureau in La Paz vertelde ons namelijk dat de eerste boot om 8 uur zou gaan. Het eiland was nog totaal uitgestorven. Eigenlijk had er al een lichtje moeten gaan branden, maar we dachten dat alle andere touristen gewoon luiwammessen waren.
En ja hoor, de eerste boot ging pas om 10:30 uur... Kortom: nog drie uur onze tijd verdoen op een uitgestorven eiland.
Even ontbijten dus maar. We gingen bij het eerste het beste tentje zitten dat we tegen kwamen. Heel lief vrouwtje, maar....geen lekker ontbijt. Hmmm...wat gaan we doen...? Maar even een koffie bestellen dan maar. En na de koffie heel onopvallend (germ, het vrouwtje was zo lief) bij de buurman gaan zitten.
Hier hadden ze gelukkig wél lekker ontbijt: pancakes! We hebben hier tot 10 uur nog lekker in de zon gezeten en genoten van het prachtige uitzicht, het zonnetje op ons gezicht en het kabbelende water van het meer.
Op de terugweg met de bus van Copacabana naar La Paz hebben we onderweg regen en zelfs natte sneeuw gezien! Gelukkig was het droog toen we in La Paz aankwamen. Hier had het wel flink geregend en...daar kunnen de wegen hier blijkbaar niet zo goed tegen... De bus wilde bij een steile weg, op twee straten van ons hotel, omhoog, maar gleed weer achteruit. Nog een paar keer proberen, maar het lukte niet. De weg was net een ijsbaan! Allemaal uitstappen dus maar en het laatste stukje verder lopen. Germ, niemand keek meer om naar de buschauffeur en zijn bus...

De volgende dag was alweer de laatste dag in La Paz. We begonnen de stad net leuk te vinden.
De laatste dag in touristenwinkel-stad nummer 1, dus: shoppeeeennn!! Maar niet voordat we heerlijk hebben ontbeten in 'ons' koffietentje aan 'ons' tafeltje. Heerlijke yoghurt met vers fruit en zelfgemaakte muesli. Voor een die hard yoghurt-eter als ik voelde dat eventjes als het paradijs op aarde! Cora twee weken zonder yoghurt, dat is namelijk hetzelfde als een schildpad twee weken zonder zijn schild.
Daarna was het dus shopping time! We hebben allerlei souvenirs, vesten, dikke sokken (want we gaan nog naar de zoutvlaktes), nieuwe schoenen (Mipacha's voor 120 euro? Nee joh, real Bolivianos voor 12 euro haha! Zelfde schoenen, maar dan zonder merkje, yeah!!) en allebei een nieuwe rugzak. Die rugzakken waren zeeeeeer verstandige aankopen, want daar konden we meteen onze souvenirs in doen. Backpacks en daypacks zitten al overvol. Gelukkig hebben we de flightbags nog! Kunnen we die (volle!) nieuwe tassen mooi indoen ;-)

Aan het eind van de middag vlogen we naar Uyuni! Daarover meer in ons volgende reisverslag!

Hoe is het daar in Nederland? Mooi weer hoorden we?

• 05 Augustus 2014 - 00:42

Jax:

Mooie avonturen weer! Hier in Azie ook mooi weer :-p wel regen seizoen, merk je wel hoor! (Op sommige plaatsen!) Geniet er nog van! X

• 05 Augustus 2014 - 07:18

Angela :

Haaa lieverds. Hahaha ik heb weer gelachen hoor om jullie verhaal. Echt een reactie voor jou Cora: Ahh niemand keek meer om naar de buschauffeur en zijn bus.

• 05 Augustus 2014 - 11:40

Marga:

Woh wat hebben jullie weer veel gezien, gedaan, genoten........ben echt benieuwd naar nog meer verhalen & foto's. Nog veel mooie momentjes en tot snel! Liefs xx

• 05 Augustus 2014 - 16:38

Nicky:

Wat een prachtige verhalen toch weer :) wat zullen jullie
    genieten met zijn 2en, en wij van jullie verhalen.
    Prachtig die vergelijking met yoghurt en een schildpad :p

Genietze samen!

Kus xx

• 05 Augustus 2014 - 17:29

Henk:

Haa zus en schoonbroer! Wat leuk om weer iets van jullie te lezen:) Hier is het +-38 graden. Ah wacht, was even vergeten dat ik in Turkije zit in plaats van Nederland

• 05 Augustus 2014 - 22:59

Trudy:

Wat een mooie foto's en weer een spectaluair verhaal.
    Maar ik heb medelijden met de buschauffeur jullie hebben hem ook niet geholpen,nou Cora zo heb ik het je niet geleerd!
    Wij hopen dat jullie het nu niet meer koud hebben en geniet nog maar van jullie laatste weekje.
    Groetjes papa en mama.

• 06 Augustus 2014 - 10:24

Tiny,:

Hallo samen, Ik heb genoten van je verslag Cora, bij de Telegraaf ligt zeker nog wel een baan als vakantie-journaliste te wachten. Nog veel plezier en kom weer veilig thuis.