Salar de Uyuni en laatste dagen Bolivia - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Cora en Paul - WaarBenJij.nu Salar de Uyuni en laatste dagen Bolivia - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Cora en Paul - WaarBenJij.nu

Salar de Uyuni en laatste dagen Bolivia

Blijf op de hoogte en volg Cora en Paul

06 Augustus 2014 | Bolivia, Uyuni

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer! De afgelopen week hebben we veel gedaan! Ons vorige reisverslag eindigde in La Paz.
Na La Paz zijn we naar Uyuni gevlogen, van waaruit we een tour naar de zoutvlaktes zouden gaan doen.

De eerste avond in Uyuni op zoek gegaan naar een restaurant. We liepen langs verschillende restaurantjes. Bij één keek ik een beetje door de deur naar binnen, maar we liepen weer verder. Hé, zag ik daar nou...? Even teruglopen... Ja! Het waren Ilse en Tim! Wat toevallig!!
Die avond hebben we gezellig gegeten met Ilse, Tim en nog wat andere reizigers: een Zweeds stel, een heel gezellige Colombiaan en zijn Poolse vriendin en een contactgestoorde (of gewoon niet-Engels-sprekende) Fransman. Echt een supergezellige avond! Hoe is het nu met jullie, Tim en Ilse? Bevalt Chili een beetje?

De volgende dag was het tijd voor de laatste tour van deze reis, de driedaagse tour over de Salar de Uyuni, oftewel de zoutvlaktes! Ik zal proberen kort te zijn over de tour, haha.
Samen met ons gingen ook Sophie en Tom mee, een stel uit Nieuw-Zeeland van ongeveer onze leeftijd. Erg gezellig! En we hadden het getroffen met gids Alfredo! Hij sprak zeer goed Engels en je kon hem alles vragen!
De eerste dag zijn we eerst naar de train cemetry gegaan. Hier staan allerlei oude treinen. Daarna was het tijd om naar de zoutvlaktes te gaan. Wauw! Een immens grote, helemaal witte vlakte. Natuurlijk hebben we hier veel, heeeeel veel foto's gemaakt! Ook hebben we met z'n allen geluncht, midden op de zoutvlakte. Niemand om ons heen, alleen de stilte en overal waar je kijkt een spierwitte zoutvlakte met strakblauwe lucht. Wat een paradijs! Dit is zéker één van de bijzonderste plekken waar we ooit geluncht hebben!

Midden op de zoutvlaktes liggen allerlei eilanden. Dit zijn bergen. Heel bizar. Sowieso bizar om voor te stellen dat 12.000 jaar geleden op deze plek nog een oceaan was (op zeeniveau dus). Nu ligt het gebied op 4000m en staat het dus droog. Niet voor te stellen, hè?

Remy had ons de Kayka-tour aanbevolen. Een stuk duurder dan de standaard tours, maar het laat je meteen de hele zoutvlakte zien én je slaapt in de meest luxe hotels. Nou, daar was niks aan gelogen! Die hotels, wow! Het eerste hotel was gemaakt van zour (jaja!) en we hadden zelfs...een bad! Érg relaxt, wanneer 's avonds de temperatuur ver onder het nulpunt zakt!

Verder hebben we deze dagen veel meren gezien (waaronder een rood (laguna colorado) en groen (laguna verde) meer), eilanden, vulkanen, geisers, lama's en andere dieren. Ook hebben we flamingo's gespot. Wel honderden flamingo's bij elkaar, heel bijzonder! Wie van jullie denkt bij flamingo's aan een tropisch klimaat? Niet dus!
De tour ging niet alleen over de zoutvlakte, maar ook naar het gebied eronder. Het wordt door de mensen hier 'desert' genoemd, maar het is eigenlijk niet echt een woestijn. Wel een heel droog gebied met veel zand.
's Avonds voor het eten hebben we veel gekaart met Sophie en Tom. Wij hebben hen leren toupen (vonden ze erg leuk!) en wij kunnen in Nederland een kaartspel introduceren voor degenen die het nog niet kennen: Kings and Assholes. Erg leuk!

Na de zoutvlaktes hebben we nog één overnachting gehad in Uyuni en de volgende dag zijn we naar Sucre gegaan met de bus. De bus was weer een drama. Waarom kan het nooit eens goed gaan met bussen in het buitenland?
Ten eerste stopten we na 4 uur pas bij een wc. Ik had het toen al helemaal gehad. Dus...eindelijk naar de wc, heel lang wachten natuurljik, want ik was niet de enige die moest. Wel was ik de laatste die aan de beurt was. Kom ik beneden, was de chauffeur bijna weggereden!!! Gelukkig was Paul er om te zeggen dat ik er nog niet was. Zo gaat dat hier dus. Backpacks in de bus, maar nog geen eigenaren? Maakt niet uit joh, ze zien maar hoe ze er komen. Bah bah! Chagrijnig als de pest dus weer in de bus gaan zitten en de laatste vier uur uitgezeten.

Sucre was een erg leuke stad! Helaas waren we hier maar een avondje, want de volgende dag was het tijd om naar onze laatste stop in Bolivia, Santa Cruz, te vliegen.
Hier in Santa Cruz hebben we twee gezellige dagen gehad. De eerste dag hebben we gechilld op het centrale plein en ons kapot gelachen om kleine kinderen die achter duiven aan renden. Gisteren hebben we ook een chilldag gehad (onze eerste dag in korte broek, jeeeeej!) en nu wachten we tot het tijd is om naar het vliegveld te gaan. Over een paar uurtjes vliegen we naar Sao Paulo.

Nu gaan we écht chillen. De plannen zijn een beetje gewijzigd. We slaan Sao Paulo over (sorry, Cibele) en gaan meteen door naar Ubatuba, waar we blijkbaar mooie stranden zullen vinden. We hebben er weer zin in! Maar stiekem vinden we het ook jammer dat we Bolivia gaan verlaten.

Dag Bolivia, dag geweldig land! We hebben hier in drie weken meer gezien dan we ooit in een land hebben gezien: bergen, canyons, grotten, meren, verschillende dieren, steden, zoutvlakte, vulkanen, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik persoonlijk heb meer angsten overwonnen dan ik in de afgelopen 25 jaar bij elkaar heb gedaan, maar wat was het gaaf!
Remy, nogmaals ontzettend bedankt voor het kijkje in jouw leventje hier en de prachtige omgeving waar jij woont!

Adiós!

• 06 Augustus 2014 - 17:53

Trudy:

Hoi Paul en Cora,

Wat hebben jullie toch weer leuke foto's en een leuk verhaal.
    Leuk dat jullie er ook weer bekende tegen kwamen.
    Ook gezellig dat het andere stel uit Nieuw-Zeeland met jullie hebben zitten kaarten.
    Dus volgendjaar Nieuw-Zeeland?haha
    Geniet nog maar van jullie laatste week daar zo ver van huis.

• 06 Augustus 2014 - 17:53

Trudy:

Hoi Paul en Cora,

Wat hebben jullie toch weer leuke foto's en een leuk verhaal.
    Leuk dat jullie er ook weer bekende tegen kwamen.
    Dus volgendjaar Nieuw-Zeeland?haha
    Geniet nog maar van jullie laatste week daar zo ver van huis.

• 06 Augustus 2014 - 18:12

Marga:

Ons reisverslag is ietsje korter ;).

• 06 Augustus 2014 - 23:27

Yolanda Vd Berg:

leuke foto's en een mooi verhaal geniet nog even van de laatste dagen

• 06 Augustus 2014 - 23:35

Ilse Y Tim:

Hola Cora en Paul! Wat leuk om jullie belevenissen te lezen! Je maakt ons wel een beetje jaloers met de luxe van de zoutvlaktes (niet lunche met honderde maar helemaal alleen en een warm bad) maar de rest klinkt net zo prachtig als wij het hebben gehad. Die mega kaktisun en wouw die eindelizen vlaktis, flaminhos in datkoude ijswater, die wolle lamas en scheures door de woestijn. De rest van bolivia klinkt ook super. Ben heel benieuwd hoe Brazil zal zijn. aaah eindelijk ZON! Wij zijn nu een klein weekje in chili, echt van af moment 1 super. Fijn om weer in een westers land te zijn. Waar je gewoon veilig kan rond lopen, geen bedelaars, goede bussen met WC;), gewoon overal wc papier en mensen die vriendelijk zijn/ respect voor je hebben. Wel super duur dus liften meer en zijn gelukkig meer x al bij mensen thuis uitgenodigd! Gaan nu jullie fotos kijke :) groetjes van ons!!

• 06 Augustus 2014 - 23:35

Ilse Y Tim:

• 12 Augustus 2014 - 08:17

Angela Van Nuland:

Gelukkig nog even kunnen chillen en nu alweer bijna terug richting huis.. Blij als je weer terug bent! X