Jungle en Cochabamba - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Cora en Paul - WaarBenJij.nu Jungle en Cochabamba - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Cora en Paul - WaarBenJij.nu

Jungle en Cochabamba

Blijf op de hoogte en volg Cora en Paul

26 Juli 2014 | Bolivia, Cochabamba

Hallo allemaal,

We zijn net, na een vlucht van ongeveer 40 minuten, aangekomen in La Paz, de hoofdstad van Bolivia. La Paz ligt op bijna 4000 meter hoogte, dus het is hier KOUD!!! 15 graden overdag, maar ´s nachts onder 0, brrr... We zitten hier met onze jassen en dikke vesten aan. Jaja, lach maar jullie, met 25-30 graden in Nederland!

Afgelopen woensdag zijn we om 6:00uur opgehaald om naar de jungle te gaan, naar een indianenstam. Een Australische welzijnsorganisatie heeft ervoor gezorgd dat de indianen sanitaire voorzieningen hebben gekregen zodat ze toeristen kunnen ontvangen. Door het toerisme verdienen ze geld en hebben ze het nu beter dan voorheen.
Engels spreken is hier nog erg lastig. In hotels gaat het tot nu toe goed, maar de gidsen kunnen vaak alleen maar Spaans. Gelukkig was er een Boliviaanse toerist mee die drie woorden Engels kon, dus af en toe kon er wat voor ons worden vertaald. Die Spaanse lessen hebben niet veel geholpen. Onze woordenschat is echt te slecht...

De jungle was écht back to basic. Even wennen, maar wel leuk om mee te maken. De eerste dag hebben we, na een boottocht van een uur tot het ´dorpje´, een korte rondleiding gekregen door een deel van de jungle. De jungle is het begin van de Amazone.
Het leek wel alsof we in een ander land waren. Eigenlijk leek het heel erg op de Mekong delta in Vietnam. De eerste paar dagen alleen maar bergen en canyons en op een paar uur rijden ineens veel groen en jungle. Bolivia heeft het allemaal!

Na de wandeling door de jungle hebben we een rondleiding gekregen door het dorpje (vijf huizen). De huizen hier zijn eigenlijk gewoon houten hutjes met rieten daken. De mensen hier hebben werkelijk niks. Heel indrukwekkend...
De inwoners lieten ons zien hoe ze van cacaobonen warme chocomel maken. Natuurlijk hebben we hieraan ons steentje bijgedragen :-)

´s Avonds hebben we gezellig, onder het genot van warme chocomel en baco (ja Angelaatje, dat hebben ze hier ook), bij het kampvuur gezeten en geluisterd naar verhalen die we niet konden verstaan, haha. Desondanks was het toch heel gezellig!
Daarna was het tijd om naar bed te gaan (lees: houten plank met daarop een tentje en een dun matje). Je begrijpt: flink wat spierpijn de volgende dag en slecht geslapen.
En dan de muggen. Jeetje, wat zijn die beesten irritant! Ik heb geprobeerd de muggenbulten te tellen, maar bij 80 ben ik gestopt met tellen (ik had toen nog niet eens 1 onderbeen gehad). Honderden muggenbulten dus... En dat terwijl we maar bleven spuiten met Deet...

´s Nachts begon het flink te regenen en dat heeft de hele volgende dag aangehouden. We hadden nog een rondleiding door een stuk jungle dat was verwoest door de regen, maar dat duurde eigenlijk net wat te lang.

Gisteren hebben we onze laatste dag in Cochabamba (en met Remy) gehad. We hebben heerlijk gegeten bij Remy thuis (bedankt voor het heerlijke eten, Malem!!) en hebben een rondleiding gekregen door de school van Christopher. Superleuk om te zien!
Nog even afscheid genomen van Malem en toen samen met Remy naar La Cancha, de grootste markt van Zuid-Amerika, in het centrum van Cochabamba gegaan. Hier hebben we wat souvenirs gekocht en toen was het helaas alweer tijd om afscheid te moeten nemen van Remy.
Remy, we hebben genoten! Toro Toro was super!! Erg leuk om te zien waar en hoe jij leeft. Hasta luego!!

´s Avonds zijn we nog even een drankje gaan doen met Tim en Ilse. Ilse is het zusje van Elvira en is al 10 maanden op wereldreis. Sandra, we hebben de pasjes en harde schijf gegeven :-)
Erg gezellig!

We gaan zo even de stad verkennen hier! Hoe is het met jullie allemaal?
Groetjes!

• 26 Juli 2014 - 16:12

Ylona:

Hey jullie daar aan de andere kant van de oceaan!

Geweldig om jullie verhalen te lezen, en stiekem ook leuk dat het in NL warmer is dan jullie vakantiebestemming ;-)) Wat jammer dat jullie Spaanse les onvoldoende heeft geholpen, ik was voor vertrek best onder de indruk van jouw woordenschat Cora! Misschien daar even luisteren naar de wereldhit 'Salsa Tequila'? Leer je veel van joh :-) En hoe gaaf dat je het zusje van Elvira tegenkomt, die op wereldreis is! Zie ik jullie ook nog wel een keer doen...

Hier alles goed trouwens, alle schapen staan nog in de wei, iets minder muggen dan in Bolivia, het huis is 'bijna' klaar, Sterre ligt nu hele verhalen in haar bedje te vertellen en ongeduldig 'MAAAAAMAAAAAAA!!!' te roepen terwijl ik dit typ. The normal good life dus!

Pas goed op elkaar daar en maak plezier!

Dikke kus,
    Yloon (& Jeroen & Sterre)

• 27 Juli 2014 - 14:47

Ilse En Tim:

Hey Cora en Paul, we hebben met veel plezier jullie verhaal gelezen. Ook al heben we gisteren onder het genot van een borito en een drankje alles van jullie al gehoort. Erg grappig dat sommige dingen voor ons al zo normaal zijn geworde, maar dat bij het lezen van jullie verhalen we beseffen dat 80 muggen bulden en slapen op een plank met een dun madje, niet de normaalste zaak van de wereld is ;) wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen van La Paz en hoe de salt vlaktens zullen zijn. We vonden het super gezellig. Heel leuk ook dat je een ketting hebt van ons en armbandjes/ Mariposa:) liefs uit Cochabamba, ilse y tim

• 27 Juli 2014 - 20:34

Milon:

Waa die foto's, durf ik niet eens. Onze held heeft duidelijk haar sokken thuis gelaten, super stoer! Wat een mooie foto's, kan ik lekker mee genieten, lichtelijk jaloers dat wel natuurlijk;) doe voorzichtig en geniet:) X

• 31 Juli 2014 - 16:07

Yolanda Vd Berg:

mooi verhaal paul wat een schitterend land is het toch he en wat fijn dat jullie remy gezien hebben en een mooie tijd met hem hebben gehad.
    en dan bij dat kleine christophertje op school geweest, daar ben ik wel een beetje jaloers op, maak er nog een mooie tijd van kijk goed uit en geniet er van

• 01 Augustus 2014 - 09:28

Angela Van Nuland:

Ha lieve Coraatje en Paulus, Wat een leuk verhaal weer! Een en al avontuur daar, kikke zeg. Krijgen we ook een cursusje chocomelk maken van cacaobonen als jullie terug zijn? Lekker nog genieten daar en doe voorzichtig. Liefs xx