Hoi An: Kookcursus, massage en strand - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Cora en Paul - WaarBenJij.nu Hoi An: Kookcursus, massage en strand - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Cora en Paul - WaarBenJij.nu

Hoi An: Kookcursus, massage en strand

Blijf op de hoogte en volg Cora en Paul

23 Juli 2013 | Vietnam, Hoi An

We zijn nu al een aantal dagen in Hoi An. Vandaag vertrekken we weer. Zijn nu aan het wachten op de sleeping bus, die ons in 12 uur naar Nha Trang zal brengen.

We zijn een dag langer hier gebleven dan gepland. Hoi An beviel erg goed en we hadden even zin om te relaxen en rustig aan te doen.
Op de dag van aankomst zijn we meteen de kookcursus voor de volgende dag gaan boeken bij restaurant ' Morning Glory'. Het eten zag er zo goed uit, dat we er meteen zijn gebleven om te eten. Erg duur voor Vietnamese begrippen (ongeveer 10 euro voor een hoofdgerecht), maar dan heb je ook wat! Mijn kip werd geserveerd in een echte kokosnoot, erg leuk.

De volgende dag hadden we dus kookcursus. Eerst gingen we naar een markt waar we uitleg kregen over allerlei soorten groenten, fruit en kruiden. We kregen een Vietnamees hoedje op tegen de zon. Dat vond ik natuurlijk het allerleukst, haha! We gingen ook nog even naar het vlees- en visgedeelte. Wat een stank! Je ziet de garnalen nog bewegen, gadver! Wat ben ik blij dat we in Nederland gewoon diepvriesvis hebben en vlees uit de koeling! Paul stelde even voor om vegetarier te worden na het zien van allerlei onverklaarbare stukken vlees...
Na de markt was het tijd om onze Topchef-kunsten te vertonen! Een vrouw deed voor wat we moesten doen en daarna mochten we zelf aan de slag. Denk nu niet meteen: 'jeej, Paul en Cora kunnen nu heerlijk Vietnamees voor ons gaan koken', want om de gerechten te maken moet je de halve toko leeghalen. Maar...rice-pancakes moet lukken, als we het beslag (jaja, we smokkelen gewoon) in Nederland kunnen vinden.
We hebben garnalenmousse in kool gemaakt, die daarna in de soep ging, erg lekker! Die garnalenmousse is thuis ook wel na te maken, denk ik. Na de soep was het tijd voor gemarineerde kip. Die mochten we nog niet helemaal klaarmaken, want eerst moest de marinade goed intrekken. Na de kip hebben we rice-pancakes gemaakt, een gerecht van dit gebied. Echt superlekker, crispy met tauge en garnaaltjes. Die hebben we later nog vaker gegeten! Het laatste gerecht was een mango-salade. De mango hier eten ze als 'ie nog niet rijp is, maar nog een beetje zuur. In de salade was dat lekker fris, maar als fruit is het niet te vreten!
De mango-salade was meteen onze lunch, samen met de kipfilet die we eerder hadden gemaakt. De kookcursus werd afgesloten met zelfgemaakt ijs van het restaurant. Wij kozen voor een lemongrass-ijsje, erg lekker! Josie, lemongrass is hetzelfde als sereh in het Indisch. Ine, misschien een idee voor bij Frezzo? Wij zullen dan wel komen voorproeven ;-)

Na de kookcursus hadden we nog genoeg tijd over om naar het strand te gaan. Meteen een fiets gehuurd en op pad gegaan. 3 kilometer lijken er in Vietnam echter wel 10! Maar jullie moeten hetzelfde doorstaan nu in Nederland, met +30 graden!
We hebben erg veel zon gehad op het strand, wel 1 minuut! Daarna werd het bewolkt, maar het was nog steeds lekker warm. Alhoewel, de wolken werden steeds donkerder, maar dat zou wel wegtrekken, toch? Niet dus... Op een gegeven moment begon het te regenen en zaten we daar. Meestal duurt een regenbui hier 10 minuten, maar deze bleef maar aanhouden! Erg fijn dus, met de fiets naar het strand, haha. Op een gegeven moment, na ongeveer een half uur, zijn we toch maar aangefietst. Met het benauwde, plakkerige weer hier is even nat worden ook niet verkeerd. En je raad het al: toen we weer terug waren bij het hotel was het ineens...droog.
's Avonds hebben we, op aanraden van Nico en Wendy (vrienden van Roland en Pauls' rij-instructeur van een aantal jaar geleden) gegeten bij een leuk, Vietnamees restaurantje, Bale Well. Ze hebben daar maar een gerecht, fresh springrolls. Daarin mag je zelf groenten, sla, kruiden, varkensvlees en rice-pancake doen. Het vrouwtje van het restaurant doet het eten voor, duwt de springroll zowat in je mond haha en daarna mag je het zelf doen. Aan het einde kwam het vrouwtje ook nog even met ons kletsen, keigezellig!

De derde dag hier was heerlijk relaxt. We zijn de hele dag naar het strand geweest. Beetje verbrand, na heel veel smeren, maar dat was de volgende dag gelukkig alweer weggetrokken.
Deze dag hebben we ook onze was teruggekregen die we hadden afgegeven bij het hotel. Heerlijk om eindelijk weer schone kleren te hebben!
Deze avond was het fullmoon. Sorry jongens, niet zo'n happening als op Koh Phangan in Thailand helaas. Geen buckets, goede muziek en dronke mensen hier. De straten zijn helemaal vol met Vietnamezen die allemaal een lantaarntje kopen en loslaten in het water. Wel een mooi gezicht, al die drijvende kaarsjes in de rivier. Ook was er die avond een markt waar mensen hun spullen (volgens Paul zooi) verkopen. Het is maar goed dat Paul erbij is, anders was ik al blut geweest, haha.
Het is een sport geworden om zoveel mogelijk Vietnamees eten uit te proberen. Deze avond hebben we ons eigen tapas-menu samengesteld in een Vietnamees restaurantje: fresh sprinrolls. white rose (dumpling van deze streek), wonton met salsa en varkens-gehakt-sate. We moesten even verklaren waarom we zoveel kleine dingen bestelden, maar gelukkig snapte de vrouw ons tapas-idee.

Gisteren hebben we weer een relax-dagje aan het strand gehad. We hebben voor het eerst hier uit een kokosnoot gedronken. Best lekker, eigenlijk gewoon water met een smaakje. Maar het ziet er echt bounty-eiland-achtig uit op de foto's, met zo'n grote, groene kokosnoot in je handen!
Gisteren hebben we ook gehoord dat opa in het ziekenhuis ligt. Niet fijn en we waren best ongerust de hele dag. Tijd om even te Skypen met het thuisfront dus. Gelukkig maakt opa het goed en hoeven we ons geen zorgen te maken. Wat een geluk dat Ylona precies op het moment van Skypen ook op de Poelruitstraat was! Even verteld dat de huwelijksreis goed bevalt, hihi! Wij zijn namelijk op huwelijksreis voor Ylona en Jeroen, die twee weken geleden zijn getrouwd! Zij gaan nu verhuizen, wij gaan voor hen op huwelijksreis. Goeie deal, toch? ;-)

We zijn bijna door onze boeken heen, dus zijn meteen maar naar Randy's Book Exchange gegaan hier. Een Engelsman die boeken inneemt van reizigers en ze weer doorverkoopt. Onze gelezen boeken ingeleverd en meteen twee nieuwe boeken gekocht. Papa, Paul gaat nu beginnen aan een boek van Alan Folsom, ' Dag van de samenzwering'. Ben benieuwd wat 'ie ervan vindt!
Meteen maar aan Randy gevraagd waar we die avond moesten gaan eten. Hij stelde ' Secret Garden' voor. Een superromantische binnenplaats, waar een man op een gitaar aan het spelen is terwijl je zit te eten.
Veel afvallen zullen we hier niet. Het eten is namelijk veel te lekker! We zijn verslaafd aan de ijskoffie hier!

Erg veel spannends (zoals de apen vorig jaar in Thailand) gebeurt er hier niet. Jullie zitten dus niet meer huilend van het lachen achter de computer. Milon, met jou was onnozel doen toch een stuk makkelijker, haha ;-)
Alleen in Hue was er nog iets gebeurd, maar dat leek erger dan dat het was volgens mij. We hadden daar fietsen gehuurd en op een gegeven moment moesten we door een smal viaduct. Recht voor m'n neus stak er een meisje over. Ik binnensmonds vloeken natuurlijk op dat kind en d'r moeder die d'r niet in de gaten hield. Omdat ik plotseling remde, wilde de scooter die achter me zat, me inhalen. Hij had het meisje nog niet gezien. Oei... Stom kind! Man kon haar maar op een haar na ontwijken en viel op de grond, met scooter en al. Ik stond erbij en keek ernaar... Er leek niet veel aan de hand te zijn, dus toen dacht ik: wegwezen, voordat de schuld je in de schoenen wordt geschoven! Je weet nooit hier! Toen maar snel verder gefietst.
Zo, is dat spannend genoeg? Heb ik jullie eventjes op het puntje van je stoel laten zitten? ;-)

Net hebben we een massage gehad van een uur. Heerlijk! Zijn helemaal zen. Milon, de massages hier zijn veel beter dan in Thailand! Hier masseren ze je i.p.v. je te martelen!

Zometeen vertrekken we naar Nha Trang, waar Paul zal gaan duiken! Ik hoop dat ik mee de boot op mag. En anders ga ik lekker relaxen op het strand, met kokosnoot!

• 23 Juli 2013 - 11:27

Jax:

Lekker eten en eten gemaakt! Master chefs Vietnam! Veel plz met t duiken! Heel vet!

• 23 Juli 2013 - 13:32

Pa Verboven:

Een boek schrijven over op backpack-vakantie gaan in Vietnam kan ik je aanraden. Doe je dat allemaal op je mobieltje?? Erg grappig om te lezen, beslist zo doorgaan.

Tiny

• 24 Juli 2013 - 17:21

Milon:

Hoi hoi,

Haha ik kom er nu al achter dat je ook foto's bij alle reisverslagen hebt;) dat maakt het nog leuker om je te volgen haha.
    Massage, kookcursus, bounty beach en kokosnoot klinkt allemaal even geweldig!
    Wel echt fanatiek dat je je dagboeken bij houdt!

Dikke knuffel voor jullie!